Vælg en side

Tips mod ondt i ryggen

Har du ofte issues med ryggen? I denne tekst får du tips og tricks til hvordan du nogle gange ville kunne slippe udenom rygsmerter. Denne tekst er ikke en akademisk artikel, men et udtryk for vores sunde fornuft. Så brug ikke artiklen som en evidens undersøgelse, men som tips og tricks du eventuelt kan bruge i dit daglige liv!

Tips og tricks mod rygsmerter

Følgende kan være en god ide at gøre ved ondt i ryggen:

  • Brug din krop aktivt i din fritid
  • Bevæg dig mere på dit arbejde – for alle os der har kontorarbejde så kan hæve sænkeborde være en virkelig stor hjælp til at bevæge sig mere (find mere om hæve sænkebord her)
  • Træn din ryg – læs mere om træning af ryg her hos iForm.dk
  • Træn dine mavemuskler – det kan du læse blandt andet læse om her hos Aktiv Træning
  • Træn din bækkenbund – Læs mere om de rigtige bækkenbundsøvelser her
  • Løft ordentlig med din ryg – Det kan du læse yderligere information om her hos BFA
  • Lav øvelser der styrker dine muskelpumper
  • Sid ordentligt – Det handler om at bevæge sig mens man sider læs mere her hos DR og ergonomisk-kontorstol.dk

Brug en stiv ryg til at undgå rygsmerter

Hvis du mærker en stiv ryg så skal du være opmærksom på kommende rygsmerter. Så det er et vink med en vognstang, hvis du begynder at få stiv ryg. Hvis du håndterer situationen ordentligt og udfører ovenstående øvelser. På den måde vil du kunne forebygge dig ud af rygsmerter!
Er der spørgsmål som du er bekymret for – så kontakt din læge eller fysioterapeut. Husk altid at spørge en gang for meget snarere end en gang for lidt! De her fagpersoner har en uddannelse og erfaring i at assistere dig med din ryg og andre smerter i kroppen!

Vi anbefaler i øvrigt du også tager et kig på følgende sider: